PRELEGENCI

dzień pierwszy, 9 stycznia 2021

12.00 - Inauguracja konferencji, plan wydarzeń, cele oraz krótka  prezentacja pt. Każdy człowiek ma głos.

Eliza Szulińska

Euforystka. Inicjatorka konferencji nie MASZ GŁOSu. Od ponad 10 lat specjalizuje się w szkoleniu głosów, prowadzi indywidualne konsultacje, warsztaty i kursy. Pracuje z wokalistami, aktorami, a także z osobami ze świata nauki, biznesu i dyplomacji. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalnościach: Dyrygentura Chóralna i Wokalistyka oraz Podyplomowych Studiów Coachingu i Mentoringu SWPS. W centrum jej zainteresowań znajduje się głos rozumiany jako ekspresja ciała, umysłu i emocji. Od 2020 roku honorowy członek Stowarzyszenia Artystów Euforis. Stale się rozwija i kształci, poszukuje nowych form wyrazu, eksperymentuje, inspiruje ludzi do twórczego życia, głębokiego oddechu, odwagi w realizowaniu życiowych celów. Więcej w Eliza Szulińska - BIO

Fot. Kinga Michalska

Iwona Wach  

Zawodowo jestem współzałożycielem, współwłaścicielem i Członkiem Zarządu w Genomed S.A. - firmie zajmującej się diagnostyką genetyczną, sekwencjonowaniem i syntezą DNA oraz badaniami genetycznymi. Pełnię funkcję Dyrektora Działu Sprzedaży i Marketingu i zajmuję się sprzedażą i marketingiem dla klientów naukowych. Pomimo, tego, że moje życie zawodowe zawsze było satysfakcjonujące i bogate, to życie osobiste niekoniecznie. Po różnych perturbacjach życiowych, kilku latach psychoterapii i potrzeby pobycia samej ze sobą poczułam, że samotność zaczyna mi dokuczać i, że potrzebuję działania oraz zdrowych satysfakcjonujących relacji. W marcu 2018 r. trafiłam przez ”przypadek” do Chopin Point na koncert “Miłośnie, lirycznie, erotycznie”, a w grudniu tego samego roku przyszłam do Elizy Szulińskiej na warsztat “Kocham Śpiewać” i tak poznałam Elizę. Od maja 2019 roku uczęszczam do niej regularnie na lekcje śpiewu. W maju 2020r. ukończyłam studia podyplomowe - Akademia Psychologii Przywództwa (APP) w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej pod auspicjami Jacka Santorskiego – jest to dla mnie kolejne miejsce skąd czerpię energię, inspirację, skrzydła. Dzięki APP rozwinęłam się nie tylko jako lider, ale jako człowiek. Za decyzją o objęciu stanowiska Prezesa Stowarzyszenia Artystów Euforis stoi chęć dalszego rozwoju, czerpania z życia, wykorzystania kompetencji w celu wykreowania nowej wartości. Obcowanie z euforystami - ludźmi podzielającymi moje wartości oraz nastawianie do życia i twórczości jest dla mnie paliwem i motywacją. Uważam, że człowiek w pojedynkę nigdy nie osiągnie i nie stworzy tyle, co w odpowiednio dobranej i zarządzanej grupie. Liczę na to, że przejęcie przez mnie obowiązków formalnych i organizacyjnych pozwoli artystom w stowarzyszeniu rozwinąć skrzydła i wyjść do świata, do ludzi - czego im i sobie życzę :-).

14.00 - Mity o głosie i śpiewaniu

 Anna Simińska

Ukończyła Akademię Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie profesor Jolanty Janucik. Swoją edukację kontynuowała w Kunstuniversität Graz (Austria) w klasie Joanny Borowskiej. Stypendystka Instytutu Austriackiego w Warszawie, Keimyung Research Foundation oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki. Była laureatką m.in. I nagrody oraz nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2007) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ferruccio Tagliavini w Deutschlandsberg (2008). Za swoje wybitne osiągnięcia artystyczne została uhonorowana Medalem Magna cum Laude. Jeszcze podczas studiów zadebiutowała w Teatrze Wielkim -  Operze Narodowej w Warszawie partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie  Mozarta oraz wcieliła się w rolę Paminy, występując na otwarciu Teatru Mumuth w Graz. W 2007 roku zadebiutowała w Wiedniu w Schönbrunn Musiktheater w roli Adeli z operetki Zemsta nietoperza J. Straussa, co było początkiem jej międzynarodowej kariery. Rok później była uczestnikiem Young Singers Project na Salzburger Festspiele. Ponadto wystąpiła na Brucknerfestpiele w Linzu w roli Flaminii w operze Il mondo della luna J. Haydna oraz zadebiutowała na festiwalach Aix-en-Provence oraz Salzburger Osterfestspiele jako Woglinde w Zmierzchu bogów Wagnera z towarzyszeniem Berliner Filharmoniker pod batutą sir Simona Rattle. W 2009 roku zadebiutowała w Wiener Staatsoper partią Adeli w Zemście nietoperza pod kierownictwem Bertranda de Billy z towarzyszeniem Wiener Filharmoniker. Następnie wystąpiła tam jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie. Po tym znaczącym debiucie wykonywała tę partię w najbardziej prestiżowych teatrach świata, m.in. Royal Opera House w Londynie, Opéra Bastille w Paryżu, Washington National Opera, Staatsoper Berlin, Opera w Tokio, Semperoper Dresden, Oper Frankfurt, Staatsoper Hamburg i wielu innych. Z dużym uznaniem spotkały się również jej debiuty w takich rolach jak: Amina w operze Sonnambula i Giulietta w Capuleti i Montecchi  Belliniego w Oper Graz, Clorinde w La Cenerentola Rossiniego na Festiwalu w Glyndebourne, Ilia w Idomeneo Mozarta w Komische Oper w Berlinie, Taumann w Hänsel und Gretel Humperdincka w Royal Opera House, Gilda w Rigoletto Verdiego w Opéra de Limoges, Sandrina w La finta giardiniera Mozarta w Berliner Staatsoper oraz Oper Bonn, Słowik w operze Le rossignol Strawińskiego w Operze Narodowej w Warszawie, Zerbinetta w Ariadnie na Naksos Straussa w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz  Blumenmaedchen w Parsifalu Wagnera na Bayreuther Festspiele. Brała także udział w wielu koncertach. Do najważniejszych należą: AIDS Gala w Deutsche Oper am Rhein w Dusseldorfie, Carmina Burana Orffa w Musikverein w Wiedniu (partia sopranu), gale operowe w KKL Luzern, Alte Oper we Frankfurcie czy Konzerthaus w Baden Baden. W 2015 roku wystąpiła z Brynem Terfel i Sonyą Yonchevą na gali koncertowej Life Reimagined w Royal Opera House. Na zaproszenie maestro Antonio Pappano wzięła udział w filmie dokumentalnym Pappano’s Classical Voices wyprodukowanym przez telewizję BBC u boku Anny Netrebko, Joyce DiDonato, Jonasa Kaufmanna i Diany Damrau.

Agnieszka Czajkowska - Wendorff 

Agnieszka Czajkowska-Wendorff - psycholożka, psychoterapeutka, trener i coach, od ponad 9 lat pomaga zmieniać życie ludzi na lepsze. Wykładowca akademicki, nauczyciel dyplomowany z 18 letnim doświadczeniem w pracy z młodzieżą. Mentorka Fundacji Kobieta Niezależna i Fundacji Firmy Rodzinne. Pasjonatka rozwoju osobistego, ukończyła 5 kierunków studiów, pisze artykuły, występuje jako ekspert w telewizji, uważa, że na zmianę nigdy nie jest za późno. Na co dzień pracuje w gabinecie prywatnym i Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży . Współpracuje ze szpitalami, firmami, zapraszana jako prelegentka na konferencje, wystąpiła w Europarlamencie. Pomaga zwiększyć poczucie własnej wartości, pokonać bariery i wewnętrzne ograniczenia oraz perfekcjonizm. Autorka rozdziałów związanych z budowaniem pewności siebie . Pisze teksty dla portalu Szczypta Luksusu i przejrzyjnaoczy.pl. Prowadzi terapię indywidualną, par i rodzin, mediacje, warsztaty rozwoju osobistego i szkolenia dla firm. Prowadzi stronę na fb PRO Ego.   Aktualnie pracuje nad kampanią społeczną Terapia- to rozwój! Zaangażowana w walkę z depresją dorosłych i młodzieży. Prowadzi szkolenia dla rodziców i nauczycieli. Specjalistka w pomocy osobom, które doświadczyły przemocy psychicznej. Pomaga na nowo zbudować siebie po traumie. Można zobaczyć jej wystąpienie na TEDx - Bądź swoim autorytetem.  Autorka bajek terapeutycznych, warsztatu stacjonarnego i online : "Wzmocnij poczucie własnej wartości", wykładów na temat depresji młodzieży oraz  materiałów dla rodziców, które pomagają rozwijać poczucie własnej wartości u dzieci. Mail agnieszkapsycholog@wp.pl
tel. 501 314 231

Lilianna Krych 

Urodzona w 1986 roku w Warszawie, dyrygentka, zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. W roku 2016 debiutowała na Festiwalu „Warszawska Jesień“ prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino „Luci mie traditrici“. Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej,
takimi jak Ostravska Banda, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od  października 2017. Wraz z Hashtag Ensemble wykonywała utwory w finałach konkursów kompozytorskich (Ogólnopolski Konkurs im. T. Bairda 2017, XV Międzynarodowy Konkurs im. T. Serockiego 2017) i podczas festiwali (Neoarte Syntezator Sztuki 2020, Tallin Afekt Festival 2018, POLIN Music Festival 2018, Warszawskie Spotkania Muzyczne 2018, Sacrum Profanum 2018, Warszawska Jesień 2018, Portrety Kompozytorów 2017). W lipcu 2019 poprowadziła prawykonanie opery “Birdy” K. Nepelskiego podczas Festiwalu Nowej Opery Tête-à-tête w Londynie. Współpracuje z kompozytorami przy wykonaniach i prawykonaniach ich utworów (Wojciech Błażejczyk, Piotr Tabakiernik, David Zuckerman, Amin Sharifi, Michael Gancz, Simon Henry, Adam Porębski, Karol Nepelski, Agnieszka Stulgińska i in.). Zajmuje się  przygotowywaniem muzyki w spektaklach teatralnych, w których ważną rolę odgrywa muzyka współczesna, m.in. „Biegacze“ z muzyką Nikolet
Burzyńskiej (Przegląd Piosenki Aktorskiej, Wrocław 2014), „Trojanki“ wg Eurypidesa w reż. Kamili Michalak z muzyką Marty Śniady (Teatr Polski w Poznaniu, premiera marzec 2016). Jako dyrygentka współpracowała z Teatrem Pieśń z Kozła z Wrocławia, biorąc udział w spektaklach takich jak „Return to the Voice“ czy „Hamlet“ w reżyserii Grzegorza Brala pokazywanych w Szanghaju, Sibiu (Rumunia), w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych czy Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego. W sezonie 2016-2017 prowadziła Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, obecnie pełni taką rolą w Polskiej Operze Królewskiej, gdzie dyryguje również koncertami i spektaklami.
W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako dyrygent-asystent m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha przy spektaklach takich jak „Traviata“ G. Verdiego (reż. Mariusz Treliński), „Moby Dick“ E. Knapika (reż. Barbara Wysocka), „Tristan i Izolda“ R. Wagnera (reż.
Mariusz Treliński), „Straszny Dwór“ S. Moniuszki (reż. Mikołaj Grabowski), „Holender Tułacz“ R. Wagnera (reż. Mariusz Treliński), balet „Poskromienie Złośnicy“ (chor. John Cranco), balet „Romeo i Julia“ (chor. Krzysztof Pastor) i in. Była współtwórczynią niezależnego wystawienia opery „Gwałt na Lukrecji“ B.Brittena (2013, Stara Drukarnia PAP w Warszawie, Festiwal Miklosci SZEM 2014, Węgry). Dyrygowała operami, m.in.: „Orlando Paladino“ Josepha Haydna (współpraca ASP, UMFC i AT w Warszawie, reżyseria Waldemar Raźniak, 2014); „Don Giovanni“ W.A.Mozarta (Scena Młodych WOK, 2014), „Bastien und Bastienne“ (Mozart, POK, 2019). W latach 2009-2018 artystycznie i dyrygencko dowodziła Chórem Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, z którym realizuje projekty krajowe i międzynarodowe, warsztaty, koncerty i nagrania. Były to m.in.: Cornelius Cardew Treatise (Warszawska Jesień 2016), Pasja wg św. Mateusza J. S. Bacha, Polska 2010/Holandia 2011 z udziałem chóru C.O.V. Haarlem, Pasja wg św. Jana 2012, Pasja wg św. Jana 2014 i in. W latach 2010-2014 prowadziła chór Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, po hebrajsku, w ladino i po polsku. W roku 2011 z zespołem tym nagrała płytę „Pieśni szabatowe”. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). W 2009 roku na tej samej Uczelni obroniła pracę
magisterską z teorii muzyki. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u maestro Collina Mettersa, Jonatthana Bretta oraz Jerzego Salwarowskiego podczas kursów mistrzowskich. Współpracowała z Filharmonią Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską. Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadząc m. in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w
Warszawie czy warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Olga Rusin

Śpiewaczka, aktorka, pedagog.
Ukończyła studia na wydziale wokalno-aktorskim  Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Agnieszki Monasterskiej. Obecnie jej opiekunem wokalnym jest prof. Eva Blahova. Debiutowała rolą Heleny w operze "Sen nocy letniej" B. Brittena w Teatrze Narodowym im. Leoša Janáčka  w Brnie. W jej repertuarze solowym znajdują się również utwory oratoryjne, między innymi "Quo Vadis" F. Nowowiejskiego, "War Requiem" B. Brittena czy "Mesjasz" G.F.Haendla. Interesuje ją muzyka kameralna, głównie XX  wieku. Z powodzeniem wykonuje utwory K. Weilla, G. Gershwina, B. Brittena, P.Perkowskiego oraz wielu współczesnych jej kompozytorów. Jest laureatką nagrody Stowarzyszenia Muzycznego Vitezslavy Kapralovej w Toronto, którą otrzymała w 2013 roku za interpretację pieśni kompozytorki. Brała udział w nagraniach muzyki do słuchowisk i przedstawień teatralnych. W 2017 roku wraz z J.Trelą, J.Nowickim i A.Wnukiem zrealizowała na antenie Radia Kraków premierę słuchowiska "Serce Ciemności" wg J.Conrada w reżyserii M.Warsickiej, słuchowisko zostało nagrodzone na festiwalu Dwa Teatry- Sopot 2018. Od wielu lat współpracuje z działem edukacyjnym Filharmonii im. K.Szymanowskiego w Krakowie oraz Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina gdzie jako prelegent prowadzi wykłady, audycje i  warsztaty dla młodych, seniorów oraz niewidomych.
W 2014 roku  przeprowadziła warsztaty i zasiadała w jury w ramach Ogólnopolskiego Programu  Rozwoju Chórów Szkolnych „Śpiewająca Polska”, Region Małopolska. Przez dwa lata pracowała w Szkole Muzycznej w Starych Babicach gdzie realizowała zajęcia zespołowe oraz solowe z dziećmi i młodzieżą w przedziale wiekowym od 7 do 16 lat. Współpracowała z teatrami dramatycznymi przygotowójąc aktorów do zadań sceniczno- muzycznych między innymi w spektaklach; "Mein kampf" w reż. J. Skrzywanka w Teatrze Powszechnym oraz "Koniec z Eddym" w reż. A. Smolar w Teatrze Studio w Warszawie. Obecnie prowadzi studio wokalne Vocal Art Project oraz współpracuje ze Studio Teatralnym "KADR" gdzie prowadzi zajęcia impostacji głosu. Niedawno została wybrana do pracy w zarządzie Stowrzyszenia Artystów "Euforis". Wraz z pomysłodawczynią warsztatu, Elizą Szulińską prowadzi cieszący się dużym zainteresowaniem projekt "Kocham Śpiewać".

Jan Krutul 

Kompozytor, dyrygent. Kształcił się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Violetty Bieleckiej (dyrygentura chóralna), prof. Pawła Łukaszewskiego (kompozycja) oraz prof. Tomasza Bugaja (dyrygentura symfoniczno-operowa), a także w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w ramach Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich. Przygodę z chóralistyką rozpoczął jako artysta Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, następnie współpracował z Chórem Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra jako chórzysta i drugi dyrygent. Od 2016 jest dyrygentem Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie – z zespołem tym zdobył m.in. Grand Prix IV Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej Music Everywhere (Gdańsk, 2017). W twórczości Jana Krutula szczególne miejsce zajmuje muzyka chóralna a cappella oraz utwory wokalno-instrumentalne (Litania do św. Jana Pawła II, Vulnerasti cor meum, Zagrajmy w muzykę!, musicale dla dzieci Kopciuszek i Królewna Śnieżka). Jego kompozycje były wykonywane w Polsce, Niemczech, Mołdawii, Holandii, Bułgarii, na Litwie, Ukrainie i w USA oraz wielokrotnie nagradzane w konkursach kompozytorskich w Polsce i za granicą, takich jak Musica Sacra Nova (Kolonia, 2014), czy Opus 966 (Poznań, 2014). Na polu kompozytorskim i dyrygenckim aktywnie współpracuje z Narodowym Forum Muzyki, m.in. pisząc nowe utwory na zamówienie Chóru NFM i projektu Akademia Chóralna. Jan Krutul dwukrotnie był stypendystą Prezydenta Miasta Białegostoku, dwukrotnie Pro Polonia – Dongsan Research Foundation (w dziedzinie kompozycji i dyrygentury chóralnej), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem Akademii Fonograficznej. Aktywność kompozytorską i dyrygencką łączy z działalnością pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – Filii w Białymstoku. Pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Cantica Cantamus. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Konkursu Kompozytorskiego JP2 na utwór chóralny do słów Jana Pawła II.

Strona kompozytora: www.jankrutul.pl

 

16.00 - Funkcje śpiewu

 Jagna Knittel

Etnolożka, dziennikarka, śpiewaczka tradycyjna. Od 18 lat dokumentuje i wykonuje muzykę tradycyjną z terenów Ukrainy, Rosji, Białorusi i Polski. Jest założycielką zespołu Z Lasu, śpiewa również w zespole Warszawa Wschodnia. Autorka kilku projektów animacyjnych związanych z Polesiem ukraińskim i białoruskim (m. in. Ukraina Archaiczna, Głosy Europy). Jest reżyserką filmów dokumentalnych poświęconych kulturze tradycyjnej (youtube - Jagna Knittel). Od 2010 r. współtworzy warszawski festiwal muzyki tradycyjnej “Wszystkie Mazurki Świata”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014 i 2020). Prowadzi warsztaty śpiewu w różnych miejscach, od września 2017 roku w Domu Kultury Kadr.

 Anna Grochowska

Psycholog, hipnoterapeutka. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim ze specjalizacją- psychoterapia. Przez rok czasu przebywała na stypendium na wydziale psychologii na Uniwersytecie Complutense de Madrid w Hiszpanii. Studiowala również medycynę na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Hipnoterapii uczyła się w Stanach Zjednoczonych w Fundacji Miltona H. Ericksona w Phoenix, w Arizonie oraz w Instytucie Ericksonowskim w Łodzi. Przez rok uczyła się również wykorzystania psychodramy w Szkole Jana i Haliny Machulskich.  W pracy podróżuje z klientem po drogach podświadomości, które z różnych przyczyn mogły stać się niewidoczne, zarośnięte gęstym lasem przeżyć, lęków i strat. Krok po kroku odcinamy konary, odrzucamy kamienie, żeby nic nie stało na drodze nieograniczonej kreatywności.

 

Zuzanna Słonina

Doktorantka interdyscyplinarnego programu London Interdisciplinary Doctoral Programme ze specjalizacją w Neuronaukach. Wcześniej ukończyła studia na poziomie licencjackim i magisterskim na kierunkach Psychologia Eksperymentalna oraz Neurobiologia na University College London. Prowadzi badania mające na celu zbadanie podstaw komórkowych procesów poznawczych takich jak pamięć, uczenie się, nawigacja, słuch czy integracja sensoryczna. Obecnie zajmuje się pracą naukową nad integracją bodźców wzrokowych i proprioceptywnych doświadczanych w trakcie ruchu oraz ich wpływem na postrzeganie otoczenia. 

PRELEGENCI

dzień drugi, 10 stycznia 2021

12.00 - Głos w biznesie

Anna Proszowska-Sala

Specjalizuje się w rozwoju potencjału i kariery zawodowej. Jest  strategiem, przedsiębiorczynią, performance enhancement coachem.  Współpracuje z wybitnymi muzykami, aktorami, młodymi i utalentowanymi profesjonalistami z branży artystycznej i kreatywnej jak również z przedstawicielami biznesu. W swojej pracy koncentruje się na wyzwalaniu potencjału twórczego, kreatywności i tworzeniu skutecznej strategii, by osiągać obrane cele. Studiowała pod kierunkiem wybitnych artystów i pedagogów. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny w Salzburgu w klasie klawesynu prof. Elżbiety Chojnackiej oraz prof. Kennetha Gilberta jak również Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończyła z wyróżnieniem studia ekonomiczne na Uniwersytecie Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Podyplomowe Studia Coachingu i Mentoring na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Posiada Certyfikat Trenera Biznesu oraz ukończyła jedną z najwyżej punktowanych certyfikacji coachingowych na świecie – C-IQ Coaching Certification w Stanach Zjednoczonych.

Zajmowała kierownicze stanowiskach w międzynarodowych korporacjach, zbudowała uznaną, wielokrotnie nagradzaną firmę doradczą CITYBELL CONSULTING, której ponad 150 znakomitych marek, firm, instytucji, miast i regionów powierzyło swoje kampanie i budżety. Brała udział i nadzorowała realizację blisko 200 projektów doradczych i komunikacyjnych o randze krajowej i międzynarodowej dla biznesu oraz instytucji publicznych. W kreowanych przez nią przedsięwzięciach komunikacyjnych i wydarzeniach wzięło udział ponad 200 tys. osób, a zrealizowane kampanie publicity wygenerowały ponad 10 tysięcy publikacji w kluczowych mediach gospodarczych, branżowych, lifestylowych on-line i off-line o wartości ponad 15 mln zł.

Janusz Dziewit 

Dyrektor Zarządzający, Konsultant, Trener, Mentor
Od 25 lat ściśle związany z branżą HR, jako osoba zarządzając Experum HR, a także konsultant, trener i mentor. W swojej pracy specjalizuje się m.in. w projektowaniu systemów kompetencyjnych, w rekrutacjach kandydatów na stanowiska wyższego szczebla zarządzania metodą Executive Search, audytach personalnych z wykorzystaniem metody Development Center, projektowaniu i koordynowaniu realizacji kampanii rekrutacyjnych, badaniu opinii i satysfakcji pracowników, systemów kompetencyjnych ocen okresowych, projektowaniem i realizacją rozwoju pracownikóworaz projektów badawczych na rynku pracy. Autor jednej z pierwszych w Polsce kreatywnych kampanii rekrutacyjnych („Autobus Volvo”). Jako trener projektuje i prowadzi programy rozwojowe z zakresu niwelowania luk kompetencyjnych, umiejętności miękkich oraz specjalistycznych – Assessment Centre, rekrutacji i selekcji, zarządzania oraz komunikacji interpersonalnej. Trener wiodący w „Szkole
Asesorów” Experum HR. Twórca metodologii „Modelowania Kompetencji” ukierunkowanej na niwelowanie luk kompetencyjnych.
W pracy konsultanckiej doradza firmom w zakresie strategii HR. Autor wielu publikacji w specjalistycznych czasopismach HR oraz prasie codziennej, wielokrotny prelegent na konferencjach branżowych i naukowych. Wykładowca tematyki z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi na Uniwersytecie SWPS, Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu, Collegium Nobilium Opoliense. Członek Rady Programowej Wydziału Zarządzania w Akademii Wojsk Lądowych we Wrocławiu. Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Asesorów Metody Assessment Center/Development Center (www.psamadc.pl). Założyciel i Zarządzający Dolnośląskim Forum HR (www.dfhr.pl), którego celem jest wymiana doświadczeń i integracja środowiska osób pracujących w Działach Personalnych.

14.00 - Droga profesjonalnego wokalisty

dr hab. Jolanta Janucik, prof. UMFC

Absolwentka PSM II st. w Białymstoku oraz war­szaw­skiej uczel­ni muzycz­nej. Po stu­diach zosta­ła zatrud­nio­na w macie­rzy­stej uczel­ni, gdzie począt­ko­wo spra­wo­wa­ła funk­cję asy­stent­ki w kla­sie śpie­wu prof. Haliny Słonickiej. Debiutowała w 1992 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi, śpie­wa­jąc par­tię Neali w Parii Moniuszki. W latach 1992–1994 współ­pra­co­wa­ła z mona­chij­skim Alber Concert Theater oraz Państwową Operą i Filharmonią Bałtycką, wyko­nu­jąc pierw­szo­pla­no­we role w ope­rach G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i G. Verdiego. W roku 1996 roz­po­czę­ła współ­pra­cę z Landestheater w Coburgu, gdzie śpie­wa­ła par­tię Aidy (1996). Jolanta Janucik przez wie­le lat była tak­że solist­ką Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego oraz Chóru Żeńskiego „Harfa”. Prowadzi kur­sy wokal­ne i kla­sy mistrzow­skie w Polsce (Nowy Sącz, Teresin, Janowiec nad Wisłą, Jarosław, Puck),  we Francji (Bailleul Neuville, Sizeranne), na Ukrainie (Czerkasy), we Włoszech (Rzym, Rovigo, Wenecja, L’Aquila, Ferrara) oraz w Korei Południowej (Daegu, Gimcheon, Seul). Jako kon­sul­tant wokal­ny współ­pra­co­wa­ła z Chórem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Warszawskim Chórem Międzyuczelnianym oraz ze szko­ła­mi muzycz­ny­mi II stop­nia w Nowym Sączu, Suwałkach i Białymstoku. W roku aka­de­mic­kim 2000/2001 i 2009/2010, 2014/2015 oraz 2015/2016 pro­wa­dzi­ła (na sta­no­wi­sku pro­fe­so­ra) kla­sę śpie­wu solo­we­go w Keimyung Chopin Academy of Music w Daegu (Korea Płd.). Studentki i absol­went­ki pro­wa­dzo­nej przez nią kla­sy śpie­wu solo­we­go są lau­re­at­ka­mi wie­lu kon­kur­sów wokal­nych w kra­ju i za gra­ni­cą, zaś kon­cer­ty orga­ni­zo­wa­ne przez tę kla­sę cie­szą się uzna­niem śro­do­wi­ska muzycz­ne­go i szer­szej publicz­no­ści. Jolanta Janucik za cało­kształt pra­cy dydak­tycz­nej zosta­ła uho­no­ro­wa­na Nagrodą Rektora I i II st. i Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W wybo­rach 2016 zosta­ła wybra­na na pro­dzie­ka­na Wydziału Wokalno-Aktorskiego (kaden­cja 2016–2020).

Adriana Ferfecka

Sopran. Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego profesor Jolanty Janucik. W sezonie 2014/2015 była członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Adriana Ferfecka jest laureatką pierwszych nagród na licznych konkursach, między innymi: Międzynarodowym Konkursie dla Śpiewaków Operowych “Ferruccio Tagliavini” w Austrii (2014), Międzynarodowym Konkursie Le Grand Prix de l’Opera in Romania (2014), Konkursie Śpiewu Klasycznego DEBUT w Niemczech (2014), Międzynarodowym Konkursie Operowym “Ottavio Ziino” we Włoszech (2014), Międzynarodowym Konkursie Śpiewu Iris Adami Corradetti we Włoszech (2016). Zdobyła Trzecią Nagrodę oraz Nagrodę Specjalną Soroptimist Club Vercelli Prize na 69. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Gian Battisty Viottiego we Włoszech. W 2015 roku uczestniczyła w Projekcie Young Singers Project na Salzburger Festspiele w Austrii gdzie wykonała partię Rozyny w operze Cyrulik Sewilski G. Rossiniego.  w latach 2015-2017 związana była z berlińską Deutsche Oper Berlin gdzie wystąpiła w takich partiach jak Pierwsza Dama w Czarodziejskim flecie, Xanthe w Miłości Danae, Krista w Die Sache Makropulos, Barbarina w Weselu Figara, Frasquita w Carmen czy Zerlina w Don Giovannim. W sezonie 2016/2017 zadebiutowała na deskach Teatro dell’Opera di Roma jako Corinna  w Podróży do Reims. W kolejnych sezonach Adriana Ferfecka wystąpiła w rolach Zuzanny w Weselu Figara  w Teatro Lirico di Cagliari, Nelli w Giannim Schicchim w Dutch National Opera w Amsterdamie, Valencienne w Wesołej wdówce w Teatro La Fenice oraz Teatro dell’opera di Roma,  Micaëli w Carmen w Deutsche Oper w Berlinie, Ilii w Idomeneo w Teatro dell’opera di roma. Partią Mimi w Cyganerii w Operze Śląskiej w Bytomiu zadebiutowała na polskich scenach operowych.  Kreowała postać Saffi w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz Adiny w operze śląskiej. Angaże w sezonie artystycznym 2020/2021 to przede wszystkim partia Mimi w operze Wrocławskiej oraz Micaela i ponownie Mimi w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, a także rola Liu w Teatro dell’opera di Roma w Rzymie. Wykonała główna role w operze Siostra Angelica na Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Adriana Ferfecka współpracowała z takimi reżyserami jak: Damiano Michieletto, Robert Carsen, David Alden, David Herman, Ole Anders Tandberg, Jan Philipp Gloger, Roland Schwab oraz dyrygentami: Stefano Montanari, Michele Mariotti, Bassem Akiki, Jerzy Maksymiuk, Marc Albrecht.

Joanna Motulewicz

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Janucik. Finalistka i laureatka konkursów wokalnych, takich jak: Międzynarodowy Konkurs Wokalny „Le Grand Prix de l’Opera” w Bukareszcie, Międzynarodowy Konkurs Wokalny „cantateBach!” w Greifswaldzie, Ogólnopolski Konkurs Wokalny w Dusznikach-Zdroju oraz Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski „Aria i Pieśń Wieczorna” w Białymstoku. Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, na deskach której występuje w operach „Carmen” G. Bizeta, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, „Traviata” G. Verdiego i „Straszny dwór” S. Moniuszki, musicalach „Skrzypek na dachu” J. Bocka i „Korczak” Ch. Williamsa oraz operetkach „Zemsta nietoperza” i „Baron cygański” J. Straussa. W styczniu 2015 zadebiutowała w Operze we Frankfurcie nad Menem jako Bronka w „Pasażerce” M. Weinberga – w maju 2017 r. tą rolą zadebiutowała również na deskach Opery Wiedeńskiej – a następnie pojawiła się tam w operach G. Pucciniego „Gianni Schicchi” oraz „Siostra Angelica”, a także w „Das schlaue Füchslein” L. Janáčka. W sezonie 2019/20 została zaproszona do udziału w premierze opery „Penelope” G. Faurégo, w tym sezonie zadebiutuje też w Operze Graz. W 2013 r. rozpoczęła współpracę z Opera Classica Europa, gdzie wcieliła się w postać Feneny w „Nabucco” Verdiego pod batutą H. Richtera. W latach 2013–2015 była uczestniczką Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, z którym stale współpracuje, pojawiając się przedstawieniach takich, jak „Carmen” Bizeta, „Straszny dwór” Moniuszki czy „Oniegin” P. Czajkowskiego. W 2017 r. rozpoczęła współpracę z Festiwalem Oper Barokowych „Dramma per Musica” w Warszawie, występując jako Selinda w operze „Farnace” A. Vivaldiego, a następnie Bradamante w „Alcinie” G.F. Händla. Współpracuje również z zespołami muzyki dawnej Il Tempo i La Tempesta oraz Kwartetem Wokalnym Tempus, z którymi koncertuje w kraju i za granicą. Jej działalność artystyczna obejmuje również kompozycje oratoryjne i kantatowe. W repertuarze ma ponad 30 partii, m.in. w dziełach takich kompozytorów, jak J.S. Bach, W.A. Mozart, L. van Beethoven, A. Dvořák, S. Moniuszko, G. Mahler, K. Szymanowski, I. Strawiński, G. Verdi, M. Bembinow.

GOŚCIE DEBATY

dzień drugi, 10 stycznia 2021

16.00 - DEBATA: Co możemy zrobić, żeby w Polsce rozpropagować śpiewanie i profesjonalną pracę z głosem? Jak zakończyć erę "nie masz głosu", a rozpocząć ERĘ TWÓRCZOŚCI?

Bogumiła Dziel - Wawrowska

Absolwentka Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2013) oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu prof. Jadwigi Rappé (2004). Obecnie doktorantka na macierzystej Uczelni. Jest laureatką wielu konkursów. W 2002 roku otrzymała II nagrodę oraz Nagrodę Publiczności  na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Muzyków im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, w roku 2003 wyróżnienie na Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie oraz znalazła się w finale II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej we Wrocławiu. W roku 2006 została wyróżniona na Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, a w 2008 otrzymała III nagrodę oraz Nagrodę Fundacji Czardasz za najlepsze wykonie czardasza podczas III Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. Umiejętności wokalne doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów: Helena Łazarska (Austria), Ursula Flige (Niemcy), Elisabeth Glauser (Szwajcaria), Urszula Kryger (Polska), Jagna Sokorska Kwika (Niemcy), Joanna Kozłowska (Polska), Zofia Witkowska (Warszawa). Na scenie zadebiutowała jeszcze w czasie studiów, wcielając się w rolę Hrabiny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta. Od tego czasu regularnie występuje w spektaklach teatralnych i galach koncertowych w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, Holandia, Luxemburg, Szwajcaria, Francja, Czechy, Dania, Szwecja, Białoruś, Izrael, Palestyna). Artystka współpracowała z niemalże wszystkimi orkiestrami symfonicznymi w Polsce: Filharmonią Bałtycką, Częstochowską, Krakowską, Filharmonią Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Narodową, Warmińsko-Mazurską, Opolską, Podlaską, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Podkarpacką i Świętokrzyską. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Łukaszem Borowiczem, Gabrielem Chmurą, Sławomirem Chrzanowskim, Manfredem di Crescenzo, Agnieszką Duczmal, Danielem Huppertem, Shlomo Mintzem, Markiem Mosiem, Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim, Tadeuszem Wicherkiem, Tadeuszem Kozłowskim. Występowała na międzynarodowych festiwalach, między innymi: Warszawska Jesień, Muzyka w Katedrze (Kołobrzeg), Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater (Częstochowa), Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej (Wygiełzów-Lipowiec), Letni Festiwal Pieśni i Kompozytorów Polskich (Warszawa), Festiwal Muzyki Dawnej (Zamek Królewski w Warszawie), Festiwal Pasyjny Crucifixus Est... (Warszawa), Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy Zdrój, Festival International de Musique Sion Valais (Szwajcaria), Casa dei Mezzo Music Festival (Grecja), Festival International de Musique de Chambre en Charente (Francja). W sezonie 2007/2008 wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w spektaklu Epizod z życia Karola Kurpińskiego. W roku 2010 odbyła trasę koncertową  z Filharmonią Opolską po Szwajcarii i Francji śpiewając Te Deum A. Dvoraka oraz II Mszę F. Schuberta.  W latach 2009-2015 była solistką Teatru Muzycznego w Łodzi. Kreowała główne role w przedstawieniach: „Cyrulik Sewilski” (Rosina) G. Rossiniego, „Straszny dwór” (Hanna), „Verbum nobile” (Zuzia) S. Moniuszki, „Skrzypek na dachu” (Hudel) J. Bock'a, „Wesoła wdówka” (Hanna Glawary) F. Lehara, „Księżniczka czardasza” (Stasi) E. Kalmana, „Sprzedana narzeczona” (Marzenka) B. Smetany.  Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Istotnym polem działalności artystki jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności pełniąc funkcje: prezesa Fundacji im. Zygmunta Noskowskiego oraz dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne przestrzenie” w Wielkopolsce. W 2013 roku dzięki dotacji MKiDN we współpracy z Teatrem Muzycznym w Łodzi zrealizowała swój autorski projekt zatytułowany Pan Lutosławski. Spektakl ten został uznany za najlepszy projekt skierowany do dzieci w Roku obchodów 100 rocznicy urodzin kompozytora.

 Dorota Szczepańska

Dorota Szczepańska to jedna z najwybitniejszych polskich sopranistek młodego pokolenia, zachwycająca barwą i biegłością swego głosu. Studia wokalne ukończyła na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hannoverze w klasie śpiewu Marka Rzepki. Współpracowała z London Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, ale też z {oh!} Orkiestrą Historyczną pod dyrekcją Martyny Pastuszki. Występowała i nagrywała z Trevorem Pinnockiem, Lee Reynoldsem, Howardem Armanem, Marco Vitale, Ianem Hobsonem czy Andrea de Carlo. Jest zapraszana do wykonywania wymagających sopranowych partii w operach Händla, Vivaldiego, Vinciego czy Stradelli, ale nie unika też późniejszego repertuaru - z sukcesem śpiewając w dziełach wokalno-instrumentalnych Mozarta czy Schuberta oraz kompozytorów współczesnych. Zabiegają o nią również twórcy muzyki filmowej: na zaproszenie Jana A.P. Kaczmarka wzięła udział w Festiwalu Filmowym Transatlantyk; zaśpiewała też na scieżce dźwiękowej do serialu Canal+ „Zasada przyjemności” Michała Lorenca oraz „Even Mice belong in Heaven” Krzysztofa A. Janczaka (premiera wkrótce). Dokonała wielu nagrań płytowych, miedzy innymi dla wytwórni NAXOS.

Elżbieta Izdebska

Absolwentka Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dr Dariusza Niemirowicza (studia I stopnia) oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Małgorzaty Greli (studia II stopnia). Absolwentka Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na
Uniwersytecie Warszawskim ukończonych dyplomem na Wydziale Psychologii UW. Absolwentka
Podyplomowych Studiów Wokalnych w klasie prof. Małgorzaty Greli oraz specjalności skrzypce
barokowe w klasie Daniela Deutera w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej. Uczestniczyła w spektaklach Dydona i Eneasz H. Purcella w Collegium Nobilium w Warszawie (reż. Natalia Kozłowska), Xerxes G. F. Haendla (reż. Jitka Stokalska) oraz Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego w Bydgoszczy (reż. Jitka Stokalska). Za partię Romildy w Xerxesie oraz Tatiany w Eugeniuszu Onieginie otrzymała nagrodę "Najciekawsza Osobowość Artystyczna" w ramach Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich u dr Izabelli Kłosińskiej, p. Olgi Pasiecznik, prof. Heleny Łazarskiej, dra Marka Rzepki, prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz, prof. Włodzimierza Zalewskiego, prof. Ewy Iżykowskiej. Obecnie aktywna zawodowo jako śpiewaczka, nauczyciel śpiewu i psycholog: pracuje na oddziale psychiatrii dziecięcej oraz w poradni zdrowia psychicznego w Bydgoszczy. W trakcie specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży w nurcie poznawczo-behawioralnym. W roku 2018 współorganizowała projekty stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej: Stabat Mater G.B. Pergolesiego, Via Crucis w ramach obchodów Europejskiego Dnia Muzyki Dawnej, Koncerty z Różą w katedrze bydgoskiej, Unquiet Thoughts w kościele garnizonowym w Bydgoszczy, koncerty adwentowe Haec est Maria Virginum w Bydgoszczy. Organizatorka cyklu koncertów Duelli Barocchi oraz koncertu "Ecco la Primavera" w ramach obchodów Europejskiego Dnia Muzyki Dawnej w 2019 roku, dofinansowanych ze środków Urzędu Miasta Bydgoszczy. Trzykrotnie otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem kultury na projekty związane z popularyzacją muzyki dawnej (2019, 2020). Organizatorka i pomysłodawca festiwalu Bydgoska Scena Barokowa, który odbył się po raz pierwszy w 2019 r. Od 2018 r. członek Komisji Rewizyjnej stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej, od 2020 r. członek Zarządu stowarzyszenia.

 

Karolina Szewc

Socjolog, wokalistka, autorka wierszy i tekstów utworów, producentka.  Zajmuje się edukacją dzieci w wieku przedszkolnym dając im impuls do poszukiwania muzycznej pasji oraz wspierając rozwój kreatywności.  Jako wokalistka eksploruje przestrzeń jazzu i bluesa. Uczestniczka licznych warsztatów wokalnych prowadzonych przez takich artystów jak: Kim Chandler, Kevin Mahogany, Dean Kaelin. Organizatorka koncertów i wydarzeń środowiska jazzowego. Autorka pracy naukowej "Jazz w Polsce jako ruch społeczny. Lata 1945-1980." Lektor na wieczorach autorskich poetów i pisarzy. Pragnie tworzyć inicjatywy, które będą otwierały dzieciom z biednych bądź patologicznych rodzin, możliwość artystycznej samorealizacji. Muzyka jest dla niej największą filozofią I wolnością, a w życiu kieruje się zasadą "jest ogromna różnica pomiędzy słuchaniem, a słyszeniem".

Ewa Drobek
Ogromnie cenię sobie zaufanie, którym obdarzyli mnie moi wychowankowie, wybierając mnie na matkę chrzestną swoich dzieci, wiele lat po ukończeniu szkoły. Sama postrzegam się jako nauczycielkę z dużym poczuciem humoru i dystansem do świata i samej siebie. Potrafię się śmiać ze swoich błędów i mówić "nie wiem, ale chcę się nauczyć". Do wszystkich konkursów zgłosili mnie moi uczniowie, co jest dla mnie największym wyróżnieniem. Jako jedna z dwóch nauczycieli w Polsce zostałam wyróżniona w globalnym konkursie Global Teacher Award 2019. W październiku 2019 roku otrzymałam wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2019 - organizowanym przez Głos Nauczycielski. Znalazłam się na liście 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w globalnym konkursie Dedicated Teacher Awards 2020 - jako jedyna Polka. Nauczyciel praktyk z 23- letnim stażem. Uczę języka angielskiego i niemieckiego, prowadzę 2 autorskie projekty - Żmichowska Śpiewa (gdzie od 7 lat wcielam się w rolę producenta płyt i rozwijam talenty wokalne oraz muzyczne młodzieży, organizuję koncerty i uczestniczę w konferencjach w Polsce i za granicą, dzieląc się swoją pasja i wiedzą z innymi nauczycielami) oraz Łazik Teatralny (gdzie od 12 lat zachęcam młodzież i rodziców swojego liceum do wspólnego chodzenia do teatru). Jestem członkiem i administratorem grupy Superbelfrzy RP, Nauczycielem Roku Języka Angielskiego BAS 2018, zostałam wyróżniona wraz z młodzieżą za projekt "Żmichowska Śpiewa" w konkursie Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej. Jestem członkiem międzynarodowej grupy nauczycieli Music Teachers for Global Peace - nie jestem muzykiem, jednak moje zaangażowanie w rozwój muzyczny młodzieży zostało docenione w ten wyjątkowy sposób. Zachęcam uczniów do udziału w akcjach charytatywnych współpracując z fundacją Face to Face with the World - z pomocą której wraz z uczniami opiekujemy się sierocińcem w Ugandzie. Jestem nauczycielem zwolnionym z teorii, więc pomagam swoim podopiecznym angażować się w projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Jestem wychowawcą z zacięciem artystycznym, pomysłodawcą i twórcą klasy o profilu teatralnym we współpracy z TR Warszawa oraz klasy o profilu architektonicznym we współpracy z Politechniką Warszawską. Podczas pandemii byłam prowadzącą programu Korki TV w Telewizji Metro TVN, gdzie prowadziłam wraz ze swoim synem zajęcia dla maturzystów. Program został wyróżniony nagrodą Tytanowego Oka. Prywatnie jestem mamą i żoną, mam psa rasy mix jamniko - labradora. Kocham teatr i dobrą muzykę oraz oczywiście swoją pracę.

 Asia Pyrek

Nazywam się Asia Pyrek, ale na Karaibach mówią o mnie Juanita la Bruja (Aśka Czarodziejka), u Indian jestem Many Color Woman (Kobieta Wielu Kolorów), a kiedy śpiewam na Kubie – MARIPOSA (Motyl). Ta różnorodność, czy też wielobarwność przyjętych przeze mnie imion przekłada się na moje upodobanie do podróży. Przynależę do wielu miejsc i środowisk, z którymi się integruję. Jestem wokalistką i kompozytorką, podróżniczką i fotografką (m.in. National Geographic), producentką filmów dla Discovery i TVP, oraz mówczynią motywacyjną (np. TEDx), jestem też współautorką kilku książek, numerolożką i coachem szczęścia. Na poziomie zawodowym różnorodność także nie jest mi obca.

Patrycja Sochowska

Magister Administracji Publicznej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Studia Podyplomowe Zarządzanie Zasobami Ludzkimi dla Menedżerów w Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy, Dyplomowany Trener i Coach w Wyższej Szkole Gospodarki,  ur. 11.03.1988 r. w Toruniu. Współorganizatorka I Ogólnopolskiej Konferencji Coachingu w Bydgoszczy w projekcie Po pierwsze człowiek, mosty zamiast murów we wrześniu 2019 r. Vice Prezes ds. Edukacji w Organizacji Bydgoszcz Toastmasters Professionals. Organizatorka konkursów mówczych w Bydgoszcz Toastmasters Professionals, I Ogólnopolski Konkurs Online Mów Stand-up w środowisku Toastmastrs, Konkurs mów humorystycznych na poziomie klubowym, Wielokrotna organizatorka spotkań integracyjnych na poziomie rejonu oraz klubu. Wcześniej 4 lata mieszkała w Holandii pracując na produkcjach i magazynach, 1,5 roku doświadczenia zawodowego w Urzędzie Skarbowym, 1,5 roku jako repcjonistka oraz konsultant w Agencji Pracy Tymczasowej. życiową misją żeby ludzie z cichych myszek stawali się znającymi swoją wartość, świadomymi i pewnymi siebie osobami. Życiowa misja to sprawianie, aby ludzie z cichych myszek stawali się pewnymi siebie, świadomymi, znającymi własną wartość, mocne strony i talenty osobami spełniającymi swoje marzenia i realizowały swoje cele. 

Głos w pracy coacha i trenera jest ważny, bo potrafi transformować ludzkie życie.

 

Katarzyna Otczyk

Mezzosopran, tłumaczka, przewodniczka.

Absolwentka Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie Anny Radziejewskiej. Stypendystka programu Sokrates/Erasmus w rzymskim Conservatorio Santa Cecilia. Brała udział w wokalnych kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych muzyków, takich jak: Renato Bruson, Teresa Berganza, Renata Scotto, Anna Vandi, Sara Mingardo, Jadwiga Rappe, Urszula Kryger, Andreas Strunkeit, Ines Salazar, Elizabeth Norberg-Schulz, Anna Mikołajczyk-Niewiedział. Jest finalistką i laureatką Muzycznego Forum Młodych organizowanego przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie oraz finalistką Międzynarodowego Konkursu dla Śpiewaków i Pianistów „Rolando Nicolosi” w Rzymie. Otrzymała Nagrodę Specjalną za najlepszą interpretację pieśni F. Chopina w ramach 2. Letniej Akademii Śpiewu w Trójmieście oraz Nagrodę Specjalną "Provincia di Roma" w finale XI Międzynarodowego Konkursu "Musica Sacra" w Rzymie. Zdobyła III miejsce w Międzynarodowym Konkursie „Premio Valentino Bucchi” 2010 w kategorii „Śpiew w XX i XXI wieku” oraz III miejsce w VIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Barokowej "F. Provenzale" w Neapolu, organizowanym przez stowarzyszenie Pietà de’ Turchini. Jest jedną z sześciu laureatów 65. edycji Konkursu „Comunita’ Europea” dla Młodych Śpiewaków w Spoleto. Debiutowała w 2008 na scenie Opery Bałtyckiej w roli Bianki w operze „Gwałt na Lukrecji” B. Britten’a oraz jako Lucinda w operze „L’Amante di tutte” B. Galuppiego w Warszawskiej Operze Kameralnej. W kolejnych latach występowała w wielu włoskich i polskich teatrach w dziełach takich jak Rigoletto, Madama Butterfly, La Traviata, Gianni Schicchi, Dydona i Eneasz, Adelaide di Borgogna (P. Generali), Alfred, Alfred (Donatoni), Pipa i Barlafuso (Caldara), Bacocco i Serpilla (Orlandini), Opera Migrante (Gregoretti). Równolegle rozwijała swoje umiejętności w repertuarze współczesnym oraz kameralnym, koncertując m.in. na festiwalach La Biennale w Wenecji czy Traiettorie w Parmie, ale też w Rzymie, Palermo i na Malcie z programem pieśni polskich kompozytorów. Wieloletnia współpraca z dyrygentem Marco Angiusem zaowocowała udziałem w dwóch nagraniach płytowych: po raz pierwszy zarejestrowanym utworem „Abyss” Franco Donatoniego oraz zapisem koncertu z wykonaniem monumentalnego dzieła Luigiego Nono „Prometeusz”. Również pod jego dyrekcją zaśpiewała w nagrodzonej „Premio Franco Abbiati” operze „Medeamaterial” Dusapin’a w Bolonii. Posiada w repertuarze wiele dzieł muzyki oratoryjnej, szczególnie z epoki baroku i klasycyzmu. W ostatnim przed wybuchem pandemii sezonie wystąpiła w Mediolanie (Teatro del Verme) w czasie corocznego cyklu koncertów „Pomeriggi musicali”, wykonując „Kindertotenlieder” oraz partię wokalną w  IV Symfonii Mahlera; w Pretorii (RPA) w oratorium „Eliasz” Mendelssohna oraz na 62. Festiwalu „Due Mondi” w Spoleto, biorąc udział w światowej prapremierze opery „Prozerpina” autorstwa Silvii Colasanti. Czasopismo Muzyka21 opublikowało skrót jej pracy dyplomowej na temat życia i twórczości Barbary Strozzi. Przetłumaczyła na język polski libretta kilku włoskich barokowych oper.

fot. Karpati&Zarewicz

Paweł Esse

Śpiewa. Najczęściej przy goleniu. Absolwent kilku ważnych uniwersytetów. Również wykładowca. Głos był jego podstawowym narzędziem w wieloletniej pracy, dlatego docenia jego istotę w życiu każdego człowieka. Unika mainstreamu. Próbuje myśleć, działać i żyć niezależnie. Stara się motywować innych, inspirować ich i im pomagać. Obecnie pracuje w parku i we dworze.

Magdalena Krasowska-Igras

Od ponad 13 lat zajmuje się zawodowo przygotowaniem i realizacją projektów w obszarze edukacji i kultury (m.in. Erasmus+, Kultura 2000, granty norweskie, programy MKIDN), ekspertka ds. pisania wniosków w programie UE-Partnerstwo Wschodnie „Kultura i kreatywność”.